DF en Quest Velomobielen

De DF en de Quest zijn driewielige ligfietsen met een harde aerodynamische carrosserie. De DF is ontwikkeld door Intercitybike.nl. De Quest door Velomobiel  Dit blog gaat over mijn belevingen met deze fietsen.

Voor mensen die nog niets of niet zo veel weten van een Velomobiel:

Velonaut
Wat maakt het fietsen zo leuk in deze fiets? Leg maar eens uit waarom je verliefd bent…. Hierbij een poging. Fietsen in deze machine lijkt niet op fietsen. Ik vergelijk het altijd met zoeven of laag vliegen. Met deze fiets heb je een alternatief voor een tweede auto, of GEEN auto. Als je op snelheid bent en je stopt met trappen dan merk je wat de aerodynamica doet. Je blijf maar door gieselen, terwijl de snelheid maar heel langzaam daalt. Alleen met je gedachten onderweg in de fiets dat is: Leven in het nu! De ideale fiets ziet er voor iedereen anders uit. Ik gebruik de fiets voor woon werk verkeer. De dag afstand  is 27 kilometer. Deze fiets is heel geschikt voor langere afstanden met bagage. 

Mijn sport is tranSport
Iedereen (zou) moet(en) bewegen en het is heel mooi als je dat in je dagelijkse leven kunt integreren. Deze fiets zorgt ervoor dat ik met plezier op pad ga. Elke dag heen en terug fietsen is dan ook het hoogtepunt van de dag. Door de houding, fiets je ontspannen en relaxed. Als je op een racefiets fietst, zie je, door de voorovergebogen houding alleen de weg voor je. Dit in tegenstelling tot een ligfiets waar je een panoramisch uitzicht hebt met dezelfde houding en geen druk op je handen. Als je regelmatig fietst heb je geen abonnement meer nodig op een dure sportschool.

Regen en wind
In deze fiets ben je beschermd voor regen en wind. In de winter fiets ik meestal met de regenkap, alleen je hoofd is dan nog uit de fiets. Als ik de aerodynamische kap erop zet dan  ben ik helemaal afgeschermd. Stap je in de winter uit de fiets dan kan je maar beter een jas bij je hebben. De binnentemperatuur is altijd aangenaam warm in de winter. In de zomer is het bovendien minder warm dan je denkt. Er gaat een luchtstroom via de voetgaten of via de luchthapper over je lijf. In de zomer fiets ik meestal niet met de standaard regenkap. Die is dan opgeborgen in de neus van de fiets.

Sneeuw en gladheid
Doordat de fiets drie wielen heeft, ben je altijd stabiel. Gladheid is met aangepaste snelheid nooit een groot probleem. Bochten blijven in de winter oppassen. Meestal moet de snelheid fors omlaag. Als de sneeuw net gevallen is is het wel zwaarder fietsen. Je hebt dan drie wielen die door de sneeuw moeten ploegen. Maar de laatste noemenswaardige winter met heftige sneeuw is al weer een tijdje terug.

Bagage
De velomobiel heeft genoeg ruimte om kleren, laptop, schoenen, dagelijkse boodschappen of een complete kampeeruitrusting op te bergen. Het stoeltje staat op een scharnier en kan naar voren zwenken. Hierdoor kun je alle bagage in de staart van de fiets stoppen. Dit gaat ook prima in de winter en met slecht weer. Bij mij gaat vaak mee, een viool, een strijkstok, een i-pad met pedaal, een muziekstander, een geluidsbox, een laptop een verlengsnoer, extra kleding en schoenen voor als ik aankom. En op de terugweg heb ik dan nog ruimte voor een paar boodschappen.

Weinig onderhoud
Bij deze Velomobielen loopt de ketting volledig beschermd door de body van de fiets. Ging mijn ketting op een ATB maximaal 6000 km mee (was een uitzondering). In deze fiets heb ik 50.000 km afgelegd met dezelfde ketting. Elke 1000 km ketting schoonmaken en een drupje olie en de fiets loopt als een naaimachine. Alle wielen zijn enkelzijdig opgehangen waardoor je (onderweg) snel een band kunt wisselen. Er zitten heel veel normale fietsonderdelen in. Dus de fiets is meestal ook door een fietsenmaker te repareren.

Uitrusting
In bijna elke Velomobiel zit een kleine accu waarmee je het licht, knipperlichten, claxon, remlicht van stroom voorziet. In hartje winter fiets ik een werkweek op een acculading. Tijdens de zomer laad ik de accu misschien één of twee keer op.

Snelheden
Hier kun je niet zoveel van zeggen. Dit hangt natuurlijk van de route af en de vorm van de dag en de conditie van de Velonaut. Een top rit van mij is met 38 gemiddeld naar Amsterdam. In wedstrijden halen de cracks gemiddelde van boven de 60 km per uur. Begin je net in een Velomobiel dan moet je lijf wennen aan de nieuwe beweging. Neem de tijd om te wennen en begin voorzichtig.

Wetgeving
De Velomobiel is een fiets. Maar omdat hij breder is dan 75 centimeter hoef je niet op het verplichte fietspad te fietsen. Als de weg niet verboden is voor fietsers (het bord zie je steeds meer) mag je ook op de weg.

Types
De Quest en de DF zijn enkele van de vele types van Velomobielen. Elke fiets heeft zijn voor en nadelen. Als je denkt aan zo’n fiets ga dan proefritten maken voor je beslist.

Nadelen
Door de grootte is het lastiger de fiets te stallen. Bij mij kan hij prima naast de auto staan in de garage maar niet iedereen heeft die luxe.
Defensieve rijstijl, omdat je lager bent slagen mensen erin om je over het hoofd te zien. Ook al ben je bijna drie meter lang en geel en toeter je en heb ik een licht installatie die meer kost dan een gemiddelde fiets ;-). Ik ga ervan uit dat ik niet gezien wordt. Als ik op snelheid ben gaat het zelden mis. De ongelukjes tot nu toe, gebeuren als ik bijna stil sta.
Door het grote zij oppervlak ben je gevoelig voor de wind. Bij storm laat ik de fiets thuis. Dit gebeurt hooguit twee a drie maal per jaar. Liever alternatief vervoer voor die dag dan omslaan.

Ik ben vast van alles vergeten maar meer kun je lezen op deze site. Of op de sites van andere Velonauten… Veel plezier en ga fietsen!!!