zaterdag 28 juni 2014

Noorderbreedte


Noorderbreedte Tijdschrift over het landschap, de cultuurhistorie, de natuur en het milieu van Friesland, Groningen en Drenthe wijdt de laatste thema editie aan de Fiets. Gisteren was de presentatie van het nieuwe nummer in Groningen in Café Oberman in Groningen.

In 1:55 leg ik de 60 km af in de Velomobiel. Het laatste stukje moet ik zoeken en dwaal ik wat door het drukke Groningen. In Groningen fiets ik over het fietspad. Links staat een rij geparkeerde auto's. In één keer zoeft een Citroen C1, die krengen zijn ook zo klein en laag over het fietspad. Met hard remmen en radicaal sturen naar rechts weet ik het ergste te voorkomen. Maar ik voel toch dat de auto me raakt. Ik stop toch maar even, een heel geworstel met de kap, voordat die los is en ik doorweekt uit de fiets stap. Het meisje is heel erg geschrokken en zegt: "Ooh jee je hebt behoorlijke schade". Ik stel haar gerust, dat is van de val van twee weken terug... Er lijkt geen schade bijgekomen te zijn, dus na een high five stappen we weer in.

Ik ben met Marieke Kijk in de Vegte, de fotograaf, een middag bezig geweest met foto's maken en het resultaat is nog een verassing. Behalve de foto van de uitnodiging... Marieke wilde een mysterieuze foto maken van mijn fiets. "Ze zoeven op hoge snelheid voorbij en je weet nooit wie er in zit". Die foto is geweldig gelukt. De foto lijkt van een landschap, maar als je beter kijkt dan zie je de quest voorbij gieren. Bij de presentatie ontmoet ik "Fietsvluchteling" (geweldig woord) David Hembrow. Grappig hoe goed ik hem ken zonder hem ooit gezien te hebben! Hij staat ook in het blad. We krijgen een presentatie van professor Dr. Bert Otten.

FIETSEN IS EEN TRAKTATIE VOOR HET BREIN.


Een prachtige titel. Hij legt heel beeldend uit wat een gigantische rekenkracht ervoor nodig is om te fietsen en te navigeren door druk verkeer. Het brein is steeds vier a vijf seconden vooruit met voorspellen en anticiperen wat andere weggebruikers doen. Terwijl je spieren allemaal worden aangestuurd en er allerlei heilzame stofjes door je lijf worden gepompt heb je toch nog de tijd om te mijmeren en problemen op te lossen. Opvallend is dat het bijna nooit misgaat. Fietsen is veilig, ook voor het oudere brein. Terwijl je denkt dat oudere mensen meer ongelukken veroorzaken blijkt uit de statistieken het omgekeerde waar. Tussen de 18 en 26e levensjaar veroorzaken mensen de meeste ongelukken. Het oudere brein is dan wel wat trager maar kan blijkbaar heel goed omgaan met zijn beperkingen!

De wethouder van verkeer Paul de Rook, een knaap van 26 jaar, houdt nog een toespraak. Ondanks dat Groningen miljoenen uitgeeft aan de rondweg wil het toch ook fietsstad nummer één blijven. Hij kondigt een groot symposium aan in 2017 die Noorderbreedte zal organiseren. David en ik weten zo al een hoop verbeter punten voor Groningen. We zijn benieuwd....

Daarna krijgen we een exemplaar van het blad uitgereikt. De foto's zijn prachtig en de artikelen hartstikke leuk. Vanochtend al heel veel artikelen gelezen maar ik heb hem nog niet uit. Mijn schoonzus staat er ook in. Fietsgek Corinne op de mountain bike met mooie roze foto's. Leuk om mijn broer en de kids te zien. We moeten toch ook even samen op de foto:




Bij de borrel kunnen fietsen getest worden. Ik fiets even op een Drymer en op een trike met trapondersteuning. Vooral de laatste is echt geweldig. Je scheurt weg, pure fun!



Vandaag heb ik wel last van lekke banden. Een lekke achterband en twee keer een lekke voorband. Weerhoud me er niet van een pr te rijden langs het Van Starkenborg kanaal. 46,5 gemiddeld over 8km is niet slecht. In Strava sta ik op één. Ik rag de terugweg, 60 km in 1:33 minuten af... 

 Een hele leuke middag en een prachtige uitgave die een aanrader is!

Zie ook op twitter https://twitter.com/tijdschriftNB




1 opmerking: